
Find dine svar her
Ofte stillede spørgsmål
Her kan du finde svar på de spørgsmål, som vi ofte får
Klik på de forskellige overskrifter herunder og få svar på dit spørgsmål. Skulle du ikke få svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at bruge vores kontaktformular, eller give os et kald.
Mit afløb er stoppet, hvad gør jeg?
Du har som lejer pligt til at sørge for, at afløbet er renset og rent ud til faldstammen. Derfor skal du, hvis dit afløb er stoppet, tjekke om afløbet er renset for hår, sæbe- og madrester. Hjælper det ikke, skal du forsøge med kogende vand og afløbsrens. Vær opmærksom på, at afløbsrens har en virkningstid på ca. 12 timer, før det har en effekt.
Følg evt. links herunder
Håndvask: Se her
Gulvafløb: Se her
Virker ingen af disse tiltag, skal du kontakte os.
Min gulvvarme virker ikke, hvad gør jeg?
Hvis din gulvvarme i lejligheden ikke virker, skal du i første omgang forsøge dig med at skifte batteriet i termostaten der hænger på væggen. Du har som lejer selv pligt til at skifte batteriet til gulvvarmen, såfremt det er muligt at skifte det.
Jeg mangler lys i min lejlighed, hvad gør jeg?
Mangler du lys i hele, eller dele af din lejlighed, er det højst sandsynligt en sikring, der er sprunget. Tjek derfor dit relæ for defekte sikringer.
Er hovedafbryderen på relæet slået fra, skal du huske at tænde igen, når du har skiftet defekte sikringer. Du har som lejer selv pligt til at skifte dine sikringer, hvis disse springer.
Følg evt. dette Link
Virker ingen af disse tiltag, skal du kontakte os.
Jeg har ikke noget vand og/eller varme i lejligheden, hvad gør jeg?
Har du ingen varme/vand i din lejlighed kan det skyldes, at varme– og/eller vandforsyningen arbejder i dit område og derfor har lukket for varmen/vandet.
Du kan altid tjekke din varme– og vandforsynings hjemmeside, hvoraf det vil fremgå, hvornår de arbejder i dit område.
Du kan også tilmelde dig en sms-service, så du får direkte besked, når der arbejdes i dit område.
Er det ikke varme– og/eller vandforsyningen, der har lukket for varmen/vandet, skal du kontakte os.
Skal jeg tegne en Indboforsikring?
Vi opfordrer alle vores boliglejere til at tegne en udvidet indboforsikring, der også dækker glas og kumme (hvis en rude, et toilet eller en håndvask går i stykker). Du har som lejer selv pligt til at udskifte disse effekter, hvis de går i stykker.
En indboforsikring dækker, hvis der skulle ske indbrud i din lejlighed og dine ejendele bliver stjålet. Den dækker også hvis der skulle opstå vand– eller brandskade og lejligheden bliver ubeboelig, så du har behov for genhusning.
HVIS DU IKKE HAR EN FORSIKRING, SKAL DU SELV BETALE FOR SÅDANNE UDGIFTER.
Det er derfor yderst vigtigt, at du tegner en indboforsikring, når du flytter i lejlighed.
Min roomie vil flytte, men jeg vil gerne blive boende, hvad gør jeg?
Hvis I er 2, eller flere, der bor sammen i en lejlighed og den ene lejer ønsker at fraflytte, kan der laves en allonge. En allonge er et tillæg til lejekontrakten, hvor vi skriver én lejer ud af lejekontrakten, imens resten af lejerne bliver boende.
En allonge kan også laves, hvis én af lejerne af lejligheden ønsker at flytte ud, imens en anden ønsker at flytte ind.
Bemærk: En allonge kan ikke bruges, hvis alle lejerne på lejekontrakten ønsker at fraflytte, samtidig med nye vil overtage lejekontrakten. I dette tilfælde skal man opsige lejligheden.
Lejerskifte er kun tilladt i særlige tilfælde og skal altid godkendes af Cityhuset.
Allongen udfærdiges af Cityhuset og koster et gebyr på kr. 500,00.
Allongen er først gældende, når alle parter har underskrevet allongen og gebyret er indbetalt.
Hvordan får jeg et sundt indeklima?
Et sundt indeklima er vigtigt for både fysisk og mental velvære, og der er flere måder, du kan sikre et godt indeklima i dit hjem. Her er nogle tips til, hvordan du kan skabe et sundt indeklima:
Luft ud regelmæssigt
Sørg for at lufte ud mindst et par gange om dagen, gerne 5-10 minutter ad gangen, selv om vinteren. Frisk luft hjælper med at fjerne overskydende fugt, CO2 og forurening, der kan ophobe sig i luften.
Hold temperaturen stabil
Sørg for at holde temperaturen i dit hjem på et behageligt niveau, som normalt ligger mellem 18-22 grader Celsius. Ekstreme temperaturer kan skabe ubehag og gøre det svært at trække vejret ordentligt.
Hvordan foregår afregning af mit forbrug?
Alle forbrugsmålere i lejligheden bliver aflæst på vores bestilling, både ved din indflytning og fraflytning.
Varme- og vandmålere (ikke alle lejligheder har vandmålere) aflæses af varmemålerkontor (Ista Clorius, Brunata, eller Techem). Målerne kan være aflæst elektronisk få dage før din indflytning og få dage efter din fraflytning, da varmemålerkontoret har +/- 5 hverdage at løbe på. Du får derfor ikke besøg af varmemålerkontoret.
Vi opkræver aconto varme/vand hos dig sammen med lejen. Èn gang årligt får du et varme- og/eller vandregnskab fra os, hvor dit varme/vandforbrug opgøres. Du kan se i lejekontrakten, hvornår varme/vandregnskabsåret begynder (følger ikke nødvendigvis kalenderåret). Ca. 3-4 måneder efter et nyt varme/vandregnskabsår er begyndt, modtager du sidste års varme/vandregnskab.
Dit elforbrug skal betales af dig direkte til en el-udbyder. Vi giver Energi Fyn besked både ved din indflytning og fraflytning. Du modtager kort efter din indflytning et velkomstbrev og en opkrævning fra Energi Fyn. Ved din fraflytning vil vi framelde dig som bruger af el og du vil modtage en endelige opgørelse fra el-udbyderen.
Du må ikke afmelde dig som bruger af el ved el-udbyderen, idet dette vil påføre dig yderligere administrationsomkostninger.
Jeg har ikke modtaget mit indbetalingskort med posten?
Du vil typisk modtage dit indbetalingskort med posten omkring den 25. i måneden. Har du ikke navn på din postkasse, kan posten ikke aflevere dit indbetalingskort. Husk derfor at sætte navn på din postkasse med det samme, når du er flyttet ind.
Du skal tilmelde huslejebetalingen til betalingsservice, så der sker automatisk betaling hver måned. Dette kan du gøre i forbindelse med at du betaler huslejen, som er opkrævet med indbetalingskortet – på indbetalingskortet står der de oplysninger du skal bruge for at kunne tilmelde PBS. For sen eller manglende betaling medfører udgifter i form af gebyrer m.v.
Du har som lejer ansvaret for at betale husleje til tiden, også selvom du ikke har modtaget et indbetalingskort.
Jeg har mistet mine nøgler, hvad gør jeg?
Mister du nøglerne til din lejlighed, skal du selv betale for at få låsen udskiftet. Vi har ikke ekstra nøgler til din lejlighed. Du kan evt. opbevare en ekstra nøgle hos et familiemedlem, eller en god ven. Ellers er du nødt til at kontakte en låsesmed for at komme ind, og det er kostbart.
Hvornår vil jeg modtage flytteopgørelse?
Ca. 4-6 uger efter din hæftedato, vil du modtage flytteopgørelse fra os. Flytteopgørelsen vil blive sendt til den mailadresse, som du har opgivet ved fraflytningssynet.
Hvornår modtager jeg mit endelige varmeregnskab?
Der laves varmeregnskab 1 gang årligt for ejendommen. Der kan derfor gå op til 16 måneder før du modtager dit endelige varmeregnskab, afhængig af hvornår du er fraflyttet.
Udlejer Cityhuset p-pladser?
Vi udlejer p-pladser og garager rundt omkring i Odense C og V.
Vi har forskellige ledige garager samt p-pladser rundt omkring i byen – bl.a. på Hunderupvej.
Ring gerne og hør nærmere herom.
Du kan kontakte os på tlf. 66 14 54 84
Jeg ønsker at opsige og fraflytte min lejlighed, hvad gør jeg?
Ønsker du at fraflytte din lejlighed, skal du opsige lejemålet med 3 måneders varsel. Opsiger du eksempelvis d. 25. februar, træder opsigelsen i kraft pr. 1. marts og du hæfter for lejligheden frem til d. 31. maj. Opsigelsen skal vi senest modtage den sidste hverdag i måneden, for at den træder i kraft til d. 1. i næste måned. Er der i h.t. kontrakten mere end én lejer, skal hver enkelt lejer sende os en opsigelse. Opsig din lejlighed her.
Du skal være opmærksom på, hvordan din lejlighed skal afleveres, læs mere på lejekontraktens side 5 og 6. Her finder du ligeledes information om, hvordan vi forholder os, til hvilke istandsættelsesarbejder der skal foretages ved din fraflytning. Er du i tvivl eller har spørgsmål er du velkommen til at kontakte os.
Min vaskemaskine vasker ikke rent, hvad gør jeg?
Hvis din vaskemaskine ikke virker korrekt, eller ikke vasker rent, skal du sørge for at rense din vaskemaskine.
Rens vaskemiddelskuffen: Fjern vaskemiddelskuffen og vask den i varmt vand med en svamp eller børste for at fjerne rester af vaskemiddel og snavs. Hvis der er kalkaflejringer, kan du bruge lidt eddike til at rense.
Rengør gummitætningerne: Gummitætningerne omkring døråbningen kan samle skimmel og snavs. Brug en fugtig klud og lidt sæbe eller en blanding af vand og eddike til at tørre disse områder af. Vær grundig, da fugt kan samle sig her og forårsage lugt.
Rens filtre: Vaskemaskiner har ofte et filter, som kan blive tilstoppet med hår, snavs og små genstande. Find filteret (normalt nederst foran på maskinen), og rengør det grundigt. Husk at tjekke brugermanualen for specifikke instruktioner.
Lad lågen stå åben: Efter hver vask er det en god idé at lade lågen stå åben i et stykke tid for at sikre, at maskinen får lov til at tørre ud og undgå dannelse af mug og dårlig lugt.
Regelmæssig rengøring af din vaskemaskine kan hjælpe med at forøge dens levetid og sørge for, at dine vaskeresultater altid er friske og rene.
Hvordan beregner jeg min boligstøtte?
Klik her og beregn din boligstøtte.
Hvordan får jeg nøgler til min nye lejlighed?
Nøgler til din nye lejlighed får du ved indflytningssynet på den dato, hvor lejemålet begynder.
Overtagelsesdatoen vil typisk være d. 1., eller d. 15. i måneden. Hvis overtagelsesdatoen falder i en weekend, eller på en helligdag, vil nøgleoverdragelse ske den førstkommende hverdag herefter. Dvs. falder overtagelsesdatoen lørdag d. 1. februar, vil nøgleoverdragelse ske mandag d. 3. februar.
Du bliver indkaldt til indflytningssynet samtidig med modtagelse af din lejekontrakt. Ved indflytningssynet vil lejligheden blive gennemgået af synsmanden sammen med dig. Lejlighedens stand vil blive beskrevet i indflytningssynsrapporten, der herefter vedlægges som bilag til din lejekontrakt.
Kontakt os via denne formular
Udfyld formularen nedenfor. Herefter vil vi tage kontakt til dig hurtigst muligt. Du kan også ringe til os inden for vores åbningstider på tlf. 66 14 54 85
Følg os på de sociale medier
Følg Cityhuset på de sociale medier for at holde dig opdateret om de seneste boligtilbud, tips og nyheder. Vi elsker at interagere med vores fantastiske følgere og dele nyt med jer. Klik på knapperne nedenfor for at interagere med os på de sociale medier.